Prottevåfflor

Har efter en del sökande på nätet och därtill justerande och ändringar fått till ett bra recept på proteinvåfflor.

Varför ska man då äta sådana våfflor? En del av oss tror ju på tesen att man bör äta upp till 2 gram protein / kg kroppsvikt under viktreducering. Framför allt om man vill behålla, eller till och med öka sin muskelmassa. Det samma gäller ju även om man inte vill minska sin kroppsvikt, utan bara allt ”bygga muskler”. Mer om det någon annan gång, detta ska ju handla om väldans goda våfflor som innehåller en hel del proteiner, betydligt mindre kolhydrater och ännu mindre fett!

Ingredienser
2 äggvitor (ca 60 g.)
1 dl  (c:a 30 g.) valfritt proteinpulver, jag kör vanilj, blir skitgott!
½ dl (c:a 30 g.) Manitoba Cream (Mjölet innehåller en hög andel vårvete som är mycket proteinrikt)
1 dl vatten, ju kallare desto bättre tycker jag.
1 nypa salt

våffla2

Gör så här
1. Börja värma våffeljärnet.
2. Vispa äggvitorna till ett skum.
3. Tillsätt övriga ingredienser, vispa tills du har en jämn smet.
4. Låt smeten vila lite, passa på att smörjs våffellaggen om det behövs.
5. Lägg i en klick smet, hälften om ovanstående mängder använts.
Våfflorna sväller ganska mycket så man kan ev. få trycka ihop järnet emellanåt.
Efter ett par, tre, minuter så är våfflan klar. Serveras förslagsvis med smaksatt kvarg/kesella. På bilden ovan har jag använt Lindahls kvarg med hallonsmak.

Näringsvärde för receptet ovan samt en burk (150g.) kvarg med hallonsmak, (sötad extra med 1 gram Stevia sweet från Hermesetas).
Energi: 348 Kcal
Protein: 51 g
Fett: 1,6 g
Kolhydrater: 29,8 g

 

 

 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s