Gymträning för barn

Jag har barn. Två egna och två bonusbarn. Helt underbara varelser som gör mig underbart lycklig. OCH helt galen ibland 😉 ! Jag skulle vilja säga att det är så det ska vara och framför allt är det så jag VILL ha det! Två av dessa härliga ungar, S & I, tränar på gym regelbundet. Gymträningen för deras del är inte kopplad till någon annan sport, ex. fotboll, innebandy eller cykling, utan dom gör det för att dom vill bli starkare, få en hållbarare kropp. Förmodligen finns det säkert en tanke hos dom att man vill se behålla formen oxå. Inget av detta är något som stör mig, none whatsoever!

Men är det inte det inte farligt för barn att träna styrketräning? Det man hört förut, och fortfarande hör ibland, är ju att barnen kan stanna i växten, få skör benstomme, få krokig rygg och en massa andra ”störningar” i kroppen!
Jag har är helt övertygad att deras gymträning INTE kommer att skada dom. Naturligtvis ska den utföras på rätt sätt. Men det behöver väl egentligen inte påpekas. Men ser vi till en studie om skador inom idrotten så säger den att risken för en skada var 0,0035 / 100 timmar utförd träning för styrketräning. Motsvarande siffra för fotbollen var 6,2 skador för samma tidsperiod. Med andra ord så är det 1700 ”farligare” att träna fotboll!

Jag har läst ett antal rapporter, artiklar och andra skrifter i ämnet och det är där ifrån jag hämtat mina åsikter om styrketräning för barn. (Länkar till några av dessa artiklar finns i avslutning av detta inlägg.)

Detta är något av det jag tror på i frågan:

  • Belastningen vid ett hopp på 30 cm är 2-3 gånger kroppsvikten. Belastningen vid knäböj med 100 kg (vid en kroppsvikt på 75 kg) är c:a tre gånger kroppsvikten. Jämför det med hopp och lek i skogen!
  • Tekniken är alltid mycket viktigare än belastningen.
  • Styrketräning, likväl som annan träning, lär barnen & ungdomarna känna sina kroppar, vilket ger bättre koordination och ett bättre rörelsemönster vilka i sin tur ovärderligt.
  • Barnen ska inte lyfta alltför tung. Jag tror att dom ska orka lyfta vikten 10-12 gånger i 1-2 set. Kan dom det, kan man öka belastningen. Naturligtvis, återigen, ska det ske med god teknik!
  • Uppvärmning är en självklarhet!
  • Med mera, med mera….

Nedan finns några utav de artiklar jag läst. Mycket mer finns att läsa på nätet.
Träningslära.se (1)
Träningslära.se (2)
RF (1)
Netdoktor.se

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s